Co zrobić, kiedy stracimy karty, dokumenty, telefon czy istotne paragony?

Chargeback – jak działa?

Dokonując płatności kartą Visa lub MasterCard (kredytowej, debetowej czy przedpłąconej) warto wiedzieć, że klientowi przysługuje prawo zwrotu, w przypadku gdy towar nie spełnia jego oczekiwań. Firmy przyjmujące płatności karta muszą spodziewać się, mimo iż proceder tego typu operacji jest nadal niski, że otrzymać mogą żądanie zwrotu środków typu chargeback.

Czym jest chargeback?

Obciążenie zwrotne, chargeback, polega na zwrocie środków inicjowanym przez wystawiającego kartę, przy pomocy której dokonano transakcji w imieniu klienta – posiadacza karty, który to inicjuje procedurę, poprzez zgłoszenie żądania w banku. Celem tej operacji jest ochrona konsumenta. Po złożeniu przez klienta wniosku bank, po przeprowadzeniu procedury reklamacyjnej, zwraca żądaną kwotę posiadaczowi karty.

Kiedy najczęściej korzystamy z chargebacku?

Zwykle sytuacje te mają miejsce wtedy, gdy po zakupach online nie otrzymamy towaru, lub przesyłka zawiera inne, niż zamówione przedmioty. Czasami, z wielu powodów może się zdarzyć, że środki pobierane są z rachunku podwójnie. Pierwszym jednak ruchem ze strony poszkodowanego powinna być reklamacja u sprzedającego. Chargeback służy także w przypadkach, gdy podczas wypłaty środków z bankomatu nie wypłacił on gotówki, a konto zostało obciążone. Rzadziej przyczyną zgłoszenia może być zaakceptowanie transakcji, mimo wystąpienia błędu podczas autoryzacji przelewu, czy w sytuacji anulowania transakcji.

W przypadku reklamacji do banku warto zabrać niezbędne do przyjęcia jej dokumenty, m. In. numer karty, którą dokonywano transakcji, dokument tożsamości, datę, miejsce i kwotę transakcji oraz dane osoby, na której konto zostały przekazane środki. Oczywiście warto w zgłoszeniu opisać okoliczności, dołączyć dowody (np. wyciąg z rachunku czy bankomatu, screen oferty, z przedmiotem transakcji itp.

Po wszczęciu procedury reklamacyjnej bank, który wyda kartę przekazuje sprawę organizacji płatniczej obsługującej karty. Operator natomiast, po podjęciu reklamacji wyznacza agenta, który ma dokładnie zbadać okoliczności zaistniałej sytuacji, kontaktować się ze sprzedającym w kwestiach wyjaśnienia sprawy. Po otrzymaniu wszelkich informacji akceptant ma obowiązek ustosunkowania się do danej sprawy. Jeśli nie podejmie decyzji, czy będzie unikał wyjaśnień to agent obciąży jego konto i przekaże środki na rachunek składającego zgłoszenie, informując o zakończeniu sprawy. Usługi chargeback są bezpłatne dla osoby reklamującej transakcję, a termin na jej złożenie wynosi od 45 do nawet 540 dni, w zależności od powodu złożenia, liczony od daty dokonania transakcji.

Rzecz jasna sprzedający mogą zabezpieczać się przed nadmiernymi chargebackami, np. poprzez umieszczanie dobrego opisu usługi, czy produktu by klient nie miał wątpliwości co do przedmiotu transakcji. Warto skonstruować rzeczowy i czytelny regulamin świadczenia usług z danymi związanymi z wysyłką, polityką zwrotów itp. Po otrzymaniu informacji o wszczętym procesie od agenta warto zacząć obronę i negocjacje. Druga strona konfliktu tez ma swoje prawa. Może chargeback przyjąć, lub odrzucić podważając zasadność zwrotu.

Poznaj najlepsze produkty finansowe w Familybank.pl:
kredyty mieszkaniowe porównanie 2022
kredyty gotówkowe online w promocji
najlepsze konta osobiste 2020
lokaty promocje maj 2022